Free Revving - KawiForums - Kawasaki Motorcycle Forums
Reply
 
LinkBack Thread Tools Display Modes
post #1 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:01 PM Thread Starter
Intermediate Member
 
JasonX7's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Lanc, PA
Posts: 2,241
           
Free Revving

Was wondering why free reving (hitting limiter/high rpm in neutral) is bad. I have a feeling that its bad, and a lot of people say it is. I never really did it, and I tell some of my friends not to do it (or I wont do it if they tell me to) so is this how engines can be blown?

Is it bad to free-rev an engine with no load?

That forum has some people saying that free revving isn't that bad, but maybe they aren't talking about hitting the limiter.

Check this bullshit out, obviously these people don't think its bad either


Quote:
Originally Posted by matego View Post
Dont pick on him too much, he is from Canada. He does not know any better. Thats like expecting a McDonalds worker washed his hands after taking an explosive shit.
Quote:
Originally Posted by Habsfan39 View Post
but remember boys no matter how hot a chick is there's always a guy out there that's sick of her shit lol.
Habs
JasonX7 is offline  
Sponsored Links
Advertisement
 
post #2 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:15 PM
Banned
Senior Member
 
Join Date: Aug 2008
Location: Delray Beach, FL Weapon: 2006 Ninja ZX6R
Posts: 5,572
           
Send a message via AIM to NickySixx3Sixx
wow...bunch of IDIOTS
NickySixx3Sixx is offline  
post #3 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:18 PM Thread Starter
Intermediate Member
 
JasonX7's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Lanc, PA
Posts: 2,241
           
Quote:
Originally Posted by NickySixx3Sixx View Post
wow...bunch of IDIOTS
And the reason why I ask this question, is because if I call someone an idiot for doing it, I wouldn't know how to explain why its bad for their engine (oh and besides looking like total douchebags).

Quote:
Originally Posted by matego View Post
Dont pick on him too much, he is from Canada. He does not know any better. Thats like expecting a McDonalds worker washed his hands after taking an explosive shit.
Quote:
Originally Posted by Habsfan39 View Post
but remember boys no matter how hot a chick is there's always a guy out there that's sick of her shit lol.
Habs
JasonX7 is offline  
post #4 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:23 PM
Banned
Senior Member
 
Join Date: Aug 2008
Location: Delray Beach, FL Weapon: 2006 Ninja ZX6R
Posts: 5,572
           
Send a message via AIM to NickySixx3Sixx
IDK how to explain it, its just unnecessary wear and tear.

The rotating assembly is made to be under load (when bikes in gear, accelerating) It's not meant to just be revved for no reason.

Just tell them to use your brain.
NickySixx3Sixx is offline  
post #5 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:26 PM
Member
 
BigZixxer636's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Kansas City, Missouri, United States.
Posts: 409
           
Send a message via AIM to BigZixxer636
My nieghbor does this kinda crap on his GSXR 600, and it wont even be warmed up yet...

I think its pretty dumb even if your all warmed up.
BigZixxer636 is offline  
post #6 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:35 PM
Member
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 264
       
Quote:
Originally Posted by BigZixxer636 View Post
My nieghbor does this kinda crap on his GSXR 600, and it wont even be warmed up yet...

I think its pretty dumb even if your all warmed up.
thats really really bad if its cold IMO.

I dont rev my car or bike period until its warmed up.. by rev I'm including driving it... I like to let it warm up a little bit get the oil flowin in the engine before i put it under any stress

08 Corvette Z06; 08 Infiniti G37s 6-speed (almost gone) ; 06 Dodge Viper SRT-10 Convt (gone); 06 BMW 750Li ( gone);
6spdg37s is offline  
post #7 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:35 PM
Member
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 737
           
Are they giving full throttle in neutral and just holding it there? WHY WOULD YOU DO THAT?
chischrin is offline  
post #8 of 24 (permalink) Old 02-15-2010, 09:40 PM
Member
 
flurrz's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 312
           
Yeah I don't do this that much. I rev it a tiny bit every now and then, but I don't take it to the damn rev limiter. That's just ignorant. I like my shit to last.

'03 Kawi 636 - CF Devil High Mount - PC3 - CF Mirrors and Levers - Fender Elim - Clear Alternatives tail light - Puig Sliders - Renthal Chain - Spiegler Brake Lines - Moto GP Windscreen - Shaved Decals
'08 Kawi kx85 - FMF Pipe - Big fun. Small package
'84 Yami it490 - 490 ccs of two stroke goodness. mmm
flurrz is offline  
post #9 of 24 (permalink) Old 02-16-2010, 04:42 AM
Senior Member
 
williamr's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Cheshire, UK
Posts: 5,288
           
It just seems a pointless thing to do unless you're working on the bike and need some revs on.

There is a school of thought that suggests revving to the red line for a few seconds about half a dozen times in quick succession to bed in the rings on a new engine - after it's fully up to operating temperature. I'm not convinced, but there's no load on the motor so I can't see it doing any real harm unless you do it all the time or do it with a cold engine.

Rob
williamr is offline  
post #10 of 24 (permalink) Old 02-16-2010, 05:28 AM
Core Member
 
SuperCheese88's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Kissimmee, Florida
Posts: 27,923
           
Rev limiter is there to keep the motor from going passed it's operating limits. High Revving can lead to a valve being floated and making contact with a piston. I had a 2 stroke jet ski rev up and not wanna come down on me. I pulled the lanyard to cut ignition but by that time the spark plug actually got so hot that it was dieseling. By the time I ripped enough stuff out of the way to cover the intake the piston over heated and scraped the shit out of the cylinder walls.

Quote:
Originally Posted by Kurosaki View Post
I think women perceive reality in a different way kinda like different creatures perceive the light spectrum differently.
SuperCheese88 is offline  
Sponsored Links
Advertisement
 
Reply

Quick Reply
Message:
Options

Register Now



In order to be able to post messages on the KawiForums - Kawasaki Motorcycle Forums forums, you must first register.
Please enter your desired user name, your email address and other required details in the form below.

User Name:
Password
Please enter a password for your user account. Note that passwords are case-sensitive.

Password:


Confirm Password:
Email Address
Please enter a valid email address for yourself.

Email Address:
OR

Log-in









Human Verification

In order to verify that you are a human and not a spam bot, please enter the answer into the following box below based on the instructions contained in the graphic.



Thread Tools
Show Printable Version Show Printable Version
Email this Page Email this Page
Display Modes
Linear Mode Linear Mode



Posting Rules  
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Trackbacks are On
Pingbacks are On
Refbacks are On

 
For the best viewing experience please update your browser to Google Chrome